Czwartek, 28 marca 2024r. Anieli, Kasrota, Soni
 Szukaj
FACEBOOK RSS EMAIL Strona główna
Planeta Kobiet

Matematykę da się polubić i zrozumieć

Matematyka kojarzy się głównie z obowiązkowym przedmiotem w szkole, który już od najmłodszych lat spędza sen z powiek niejednego ucznia. Skomplikowane działania, mnóstwo zadań domowych i trudne sprawdziany powodują, że na słowo matematyka sporo osób dostaje „gęsiej skórki”. Dlaczego ten przedmiot kojarzy się z tak wieloma obawami, czy matematykę da się „oswoić” i zrozumieć?
W zasadzie wszystko to co nas otacza ma kształt, da się policzyć i zmierzyć. Co ciekawe, praktycznie w każdej dziedzinie życia wykorzystujemy różne działania matematyczne. Niektóre z nich są bardzo proste, takie jak dodawanie np. licząc bramki w czasie meczu. Wydaje się, że nauka matematyki byłaby o tyle łatwiejsza, gdyby na początku danej partii materiału uczeń dowiedział się, kiedy ta wiedza będzie dla niego przydatna w przyszłości.

Jak podkreśla Robert Berger twórca unikalnej metody nauczania matematyki, pomysłodawca platformy Itakzdasz,.pl, który od zawsze lubił królową nauk i już w liceum pomagał kolegom, gdy mieli kłopoty z rozumieniem materiału. - Matematyka otacza nas na co dzień, jej dostrzeżenie może być dla nas fantastyczną przygodą, wystarczy się tylko na nią otworzyć i zauważyć. Już z zagadnień, które poznajemy na etapie szkoły średniej, a wcześniej w szkole podstawowej, ma praktyczne przełożenie. Jest obecna w finansach, jeżeli chodzi o procenty, zarobki, kredyty. W kuchni - proporcje w napojach, w kawie, w drinkach, w barmaństwie, o czym też mam parę filmików na swoim kanale na Youtubie. W grach - matematyczne postrzeganie pomaga w myśleniu strategicznym, w logicznym podejmowaniu decyzji. Matematyka jest także obecna w sporcie, tańcu, sztuce, architekturze, a nawet we śnie.

Jak się okazuje dzięki matematyce można inaczej postrzegać świat, zobaczyć geometrię w otaczających nas przedmiotach, jej poznawanie może być naprawdę fascynujące. Dlaczego zatem, uczniowie obawiają się matematyki? Negatywne wspomnienia związane z nauką matematyki są najczęściej spowodowane brakiem zrozumienia danej partii materiału, w wyniku czego powstają zaległości, które mogą powodować kolejne problemy w nauce. Innym problemem, jaki może dotykać uczniów są różne predyspozycje i szybkość nauki. W jednej klasie mogą znajdować się zarówno wybitni uczniowie, jak i przeciętni, dlatego nauka matematyki może być przez to utrudniona.

Jak podkreśla Robert Berger: - Trzeba brać pod uwagę także stres, niepewność, brak wiary w siebie ucznia. Często jest to też kwestia nauczyciela, który w nieodpowiedni sposób tłumaczy materiał, a jak uczeń nie zrozumie, to przez ten brak pewności siebie boi się dopytać, doprecyzować i powoduje to zaległości. Nierzadko nauczyciel przedmiotowy zamiast wspierać, utwierdza w przekonaniu, że zdana matura będzie cudem. Z takim nastawieniem maturzyści podchodzą do poprawki, co oznacza że w pewien sposób uwierzyli i nie starali się zdać za pierwszym podejściem. Uważam, że wiara w ucznia i ich motywowanie jest jednym z najistotniejszych czynników sukcesu. Bardzo często kursant przychodzi zdemotywowany przez nauczyciela. Zdaję sobie sprawę z tego, że jestem jedynie zastępstwem i biorę za to odpowiedzialność. Gdy uda mi się nawiązać pozytywne relacje, uczeń chętnie wykonuje pracę. Ma w sobie tę pokorę i stara się nadrobić materiał.

Jak się okazuje, podstawowym czynnikiem, który wpływa na efektywność przyswojenia wiedzy z matematyki jest „przełamanie” tzw. blokady psychicznej. Uczniowie zazwyczaj mają negatywne wspomnienia z nauki matematyki w latach wczesnoszkolnych. Takie jak m.in. niezrozumienie materiału i brak wsparcia w jego skutecznym nauczeniu. To powoduje, że bardzo często nie wierzą w siebie. Towarzyszy im niepewność w przyswajaniu dalszego materiału. Często nie wiedzą też, na jakim etapie dane zadanie można już zakończyć. Bez wątpienia umiejętne wsparcie ucznia, a także uświadomienie mu, że królowa nauk może mu się przydać w życiu codziennym są kluczem do jej efektywnego nauczenia.

Więcej informacji na: www.itakzdasz.pl
Oceń ten artykuł:  1 pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt 5 pkt    Aktualna ocena: 0,00
 
Wyślij e-mail rekomendujący ten artykuł
E-mail adresata
 
 
Matematykę da się polubić i zrozumieć
Matematyka kojarzy się głównie z obowiązkowym przedmiotem w szkole, który już od najmłodszych lat spędza sen z powiek niejednego ucznia. Skomplikowane działania, mnóstwo zadań domowych i trudne sprawdziany powodują, że na słowo matematyka sporo osób dostaje „gęsiej skórki”. Dlaczego ten przedmiot kojarzy się z tak wieloma obawami, czy matematykę da się „oswoić” i zrozumieć?
Czytaj cały artykuł

 
Twoje Imię i Nazwisko
 
Twój E-mail
 
 
Dodaj swój komentarz do artykułu.
 
Komentarz
Autor
 

Wasze Komentarze

Jeszcze nie skomentowano powyższego artykułu.

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, planetakobiet.com.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.

Konkursy

Wywiady z gwiazdami

Nasza Ankieta

Najprzystojnieszy polski aktor to?

zagłosuj
Moda   Trendy   Projektanci   Modna w ciąży   Ciekawostki   Porady stylisty   Zdrowie i Uroda   Zdrowie   Uroda   Make-up   Rozmaitości   Kącik kulinarny   Z życia wzięte   Wielki świat   Motoryzacja   Nasze dzieci   Porady   Nasz ślub   Kultura   Muzyka   Kino   Teatr   Książka   Sztuka   Konkursy   Konkurs SMS-owy   Konkurs książkowy   Konkurs muzyczny   Wywiady z gwiazdami   Kominek    
Copyright © 2024 Planeta Kobiet. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie L77 - Strony internetowe Strony internetowe