Twórcy platformy z darmowymi szablonami CV i przykładami listów motywacyjnych zajrzeli do różnych źródeł, aby pozyskać najświeższe informacje dotyczące polskiego rynku freelancerów. Kompleksowa analiza dostępnych raportów przyniosła ciekawe wnioski, które zainteresują każdego, kto marzy o samodzielnym decydowaniu o swoich obowiązkach i zarobkach.
Większość wolnych strzelców zaczyna od etatu
Zgodnie z raportem CBOS z grudnia 2023 r. 12% pracujących zarobkowo Polaków prowadzi własną działalność gospodarczą, a kolejnych 7% czerpie dochody z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło. Nie brakuje też osób, które traktują samozatrudnienie jako dodatkowe źródło dochodów – dane GUS mówią, że do etatu dorabia 231 tys. Polaków, najczęściej w usługach. Osobną grupę stanowią freelancerzy, czyli niezależni specjaliści realizujący jednocześnie projekty dla różnych firm.
Z publikacji Useme wynika, że w większości (59%) pochodzą oni z dużych miast, mających do 500 tys. mieszkańców lub powyżej. Blisko połowę z nich stanowią 26-35-latkowie. Co istotne, prawie 8 na 10 wolnych strzelców przed rozpoczęciem współpracy z klientami na własną rękę najpierw pracowało na etacie.
– Zmieniają się oczekiwania pracowników, którzy coraz częściej cenią sobie elastyczność i możliwość lepszego zrównoważenia życia zawodowego z prywatnym. Rośnie przy tym zapotrzebowanie na specjalistyczne umiejętności, które nie zawsze są dostępne na lokalnym rynku pracy, co skłania firmy do poszukiwania talentów na zasadzie projektowej lub tymczasowej – komentuje ekspertka rynku pracy Agnieszka Ciećwierz.
Najczęstszy błąd to… zbyt niskie stawki
Ankieta Freelancermap pokazała, że kluczowym błędem u początkujących freelancerów jest oferowanie klientom przesadnie niskich stawek godzinowych. W drugiej kolejności nowicjusze nie doszacowują czasu potrzebnego na realizację projektów, a w trzeciej – korzystają ze zbyt małej liczby dni wolnych. W efekcie pracują nieproporcjonalnie dużo i zarabiają za mało. Jak więc dobrze przygotować się do pracy jako freelancer? Ekspertka ds. kariery podpowiada.
– Zacznij od ustalenia, jakie umiejętności możesz zaoferować firmom lub osobom prywatnym. Niezależnie od tego, czy jest to pisanie, projektowanie graficzne, tworzenie stron internetowych, doradztwo czy coś innego, zrozumienie swoich mocnych stron pomoże Ci skutecznie promować się jako freelancer – mówi Amanda Augustine z CVeasy.pl.
Ci specjaliści będą najbardziej rozchwytywani Jak czytamy w analizie CVeasy.pl, rynek pracy niezależnej w Polsce będzie wciąż rosnąć. Obecnie działa na nim 330 tys. freelancerów, a projekty na zamówienie równie często realizują kobiety, co mężczyźni. Większość firm korzysta już z usług wolnych strzelców. Wśród tych, które planują rekrutacje w 2024 r., ponad połowa zamierza utrzymać liczbę pracowników zewnętrznych i tymczasowych na tym samym poziomie, a jedna trzecia nawet ją zwiększyć. Najczęściej poszukiwani mają być specjaliści z zakresu IT i sprzedaży oraz przemysłu, inżynierii i finansów.
Z większą ilością najnowszych danych dotyczących freelancingu w Polsce można zapoznać się na blogu
CVeasy.pl.
fot. Freepik.com
Wasze Komentarze
Jeszcze nie skomentowano powyższego artykułu.Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, planetakobiet.com.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.